Loodaccu als startaccu’s
De startaccu kenmerkt zich door in een korte tijd hoge stroom te kunnen leveren. Met deze startstroom kan men bijvoorbeeld een automotor starten.
De loodaccu is gemaakt om niet verder dan 20 % te worden ontladen. Een startaccu is het goedkoopste type loodaccu.
Het type accu bij een startaccu is een ‘loodaccu’ ofwel een ‘natteaccu’.
Start accu’s komen meestal voor in voertuigen die alleen ‘gestart’ moeten worden, zoals een auto, vrachtwagen, motor, bromfiets, oldtimer, scooter, zitmaaier, boot, camper.
Loodaccu – Semi-tractie accu’s
Semi-tractie accu’s leveren lagere startstroom dan startaccu’s, maar kunnen tot 50 % worden ontladen. Deze semi-tractie accu’s zijn beter opgewassen tegen sulfatering dan startaccu’s.
Een semi-tractie accu is gemaakt om langere tijd een constante stroom te leveren en is daardoor geschikt bij stroomvoorziening in bijvoorbeeld de caravan of camper, waar je ook nog eens te maken hebt met elektrische apparaten als een ijskast, waterpomp, kachel-ventilator, airco, etc.
Loodaccu (Vol)-tractie accu’s
Een tractie-accu’s ofwel ‘vol tractie accu’ kan tot 80% worden ontladen. De levensduur van laden en weer ontladen is langer dan van een startaccu. De vol-tractie accu is duurder dan startaccu en is een gel-accu.
Een ( vol) tractie accu is bijzonder geschikt voor landurige en diepe ontlading ( tot 80%) .
Tractie accu’s worden gebruikt in heftrucs, stapelaars, veegmachine’s, schrobmachine’s, huishoudaccu’s campers, huishoudaccu’s boten en zeilboten, noodverlichting, golfkarretjes.
Maximale ontlading van de loodaccu
Afhankelijk van het type accu is de stelregel dat de accu niet te diep ontladen mag worden,
anders heb je kans dat deze onherstelbaar beschadigd wordt en niet meer volledig ontladen kan worden.
Stelregel hiervoor is:
- startaccu’s: maximaal ontlading 20 %
- recreatie/ semi-tractie accu: maximaal ontlading:50%
- vol) tractie accu’s: maximaal ontlading 80 %
Loodaccu’s zijn in de volgende type accu’s onder te verdelen:
1.Startaccu’s
De startaccu kenmerkt zich door in een korte tijd hoge stroom te kunnen leveren. Met deze startstroom kan men bijvoorbeeld een automotor starten.
De accu is gemaakt om niet verder dan 20 % te worden ontladen. Een startaccu is het goedkoopste type accu.
Het type accu bij een startaccu is een ‘lood accu’ ofwel een ‘natte accu’.
Start accu’s komen meestal voor in voertuigen die alleen ‘gestart’ moeten worden, zoals een auto, vrachtwagen, motor, bromfiets, oldtimer, scooter, zitmaaier, boot, camper.
2.Semi-tractie accu’s
Semi-tractie accu’s leveren lagere stroom dan startaccu’s, maar kunnen tot 50 % worden ontladen. Deze semi-tractie accu’s zijn beter opgewassen tegen sulfatering dan startaccu’s.
Een semi-tractie accu is gemaakt om langere tijd een constante stroom te bieden en is daardoor geschikt bij stroomvoorziening in bijvoorbeeld de caravan of camper, waar je ook nog eens te maken hebt met elektrische apparaten als een ijskast, waterpomp, kachel-ventilator, airco, etc.
3.(Vol)-tractie accu’s
Een tractie-accu’s ofwel ‘vol tractie accu’ kan tot 80% worden ontladen. De levensduur van laden en weer ontladen is langer dan van een startaccu. De vol-tractie accu is duurder dan startaccu.
Dit type accu is een gel-accu.
Een ( vol) tractie accu is bijzonder geschikt voor landurige en diepe ontlading ( tot 80%) .
Tractie accu’s worden gebruikt in heftrucs, stapelaars, veegmachine’s, schrobmachine’s, huishoudaccu’s campers, huishoudaccu’s boten en zeilboten, noodverlichting, golfkarretjes.
Maximale ontlading accu
Afhankelijk van het type accu is de stelregel dat de accu niet te diep ontladen mag worden,
anders heb je kans dat deze onherstelbaar beschadigd wordt en niet meer volledig ontladen kan worden.
Stelregel hiervoor is:
- startaccu’s: maximaal ontlading 20 %
- recreatie/ semi-tractie accu: maximaal ontlading:50%
- (vol) tractie accu’s: maximaal ontlading 80 %